fredag 11 mars 2011

Vem lyssnar till vad borgare och olyckskorpar kraxar sig hesa om?

Snart har det gått 24 timmar sen Håkan Juholt presenterades som valberedningens förslag till partiledare och jag blir faktiskt gladare för var timme som går över detta besked. Inte så mycket för att det blev Juholt utan för hur mina partikamrater tar det. Även dom som tidigare ställt sig bakom helt andra kandidater sluter nu upp på ett helt fantastiskt sätt bakom Juholt. Inte på det där tillgjorda "vi måste sluta upp bakom vår ledare"-sättet utan på ett öppenhjärtligt och reflekterande sätt.

Nu handlar det om att hålla intresset uppe. Vi har dominerat media dom senaste månaderna på ett helt makalöst sätt. Att S byter partiledare är uppenbarligen något av det mest intressanta som kan ske i det här landet och massor av ansikten har visats upp dagligen i TV och på tidningarnas löpsedlar. Här gäller det att smida medan järnet är varmt och verkligen utnyttja all den uppmärksamhet och gratisreklam som vi har fått. 68:an måste tänka till rejält nu.

Och sen kan man ta och strunta fullständigt i vad borgarna ger för omdömen. Att dom försöker måla upp ett vänsterspöke är givet. Det har vi dessutom tillräckligt med sossar som försöker göra så vi kan ju börja med att ignorera dom olyckskorparna. Dom finns alltid och vad deras syfte är kan man ju undra. S står till vänster, take it or leave it, synd va?

3 kommentarer:

  1. Väljarna? För att svara på din retoriska fråga i rubriken. Väljarna verkar bli allt mindre viktiga för S.

    SvaraRadera
  2. Observera att Aftonbladet "förnyar" partikrisen genom att starta kampanj mot Juholt.

    Vidare bedömer jag att yttrandefriheten står under allt starkare press. Själv har jag under en tid varit synnerligen aktiv på Newsmill. Jag hade på känn att det börjar bli farligt och passade på medan fönstret står öppet.

    Nu gör jag kanske för mitt eget bästa klokt i att tystna som politisk röst.

    Att visa svaghet är dock farligast av allt. Vi får se.

    - Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera
  3. @Per - Tvärtom blir väljarna allt viktigare. Alla talar om större lyhördhet och mer lyssnande. I alla fall bland dom hundratals socialdemokrater som jag talar med varje månad.

    @Krax - Delar inte uppfattningen att yttrandefriheten är satt under press.

    SvaraRadera