onsdag 2 mars 2011

Mitt krav på nästa partiledare: Vederbörande ska kunna stava

Det är ju tusan vad alla är negativa. Berit Andnor får stå med mössan i hand och tre veckor innan vi ska välja partiledare är allt vad som händer nattsvart. Är det inte valberedningen det är fel på så är det Fas 3 som det klagas på. Och visst, man kan ha synpunkter på processen med att ta fram en ny partiledare och visst är Fas 3 åt helsike men det vet vi. Berätta istället vad vi ska göra då?

Att medlemmarna ska få komma "till tals" är standardfrasen i dessa tider. Och jag har inte sett att jag som medlem inte får säga vad jag tycker. Problemet är att inte ens medlemmarna själva verkar veta vem dom vill ha. Och vad ska vi göra då? Ha en medlemsomröstning? Provval har testats i det här landet av andra partier och det gick ju inte helt lysande. Därför skrotades dom. Sen kan man ju alltid hävda att vi sossar har högre moral men det tillåter jag mig att tvivla på rent generellt.

Peter Johansson är däremot tydlig som få, Jan Andersson vill ha Damberg och sen finns det en hel drös "mindre framträdande och oviktiga SSU:are, S-studenter och andra" som vill ha Lena Sommestad. Och vet ni vad jag tycker är lite lustigt?

Jo, väldigt många SSU:are vill ha Lena (även om Jytte går ut och kör sitt personliga race utan förankring), S-studenter vill ha Lena och ändå sitter dom som snackar om förnyelse i partiet och vill ha Mikael Damberg! Hur i hela friden går det ihop? Om dom som förhoppningsvis ska vara vårt partis framtid mer eller mindre entydigt säger Lena borde det ju ligga en hel del förnyelse i henne som kandidat? Men istället klappas dessa kamrater på huvudet och får veta att dom nog inte riktigt begriper vad som krävs av en partiledare.

Det är paradoxalt hur Mikael Damberg kan framställas som förnyare när hans bestående politiska avtryck är falangstrid inom SSU, friskolevurm och accepterande av RUT. Det är ju bara ett ytterligare steg till höger om Mona och är det någon som tror att mer högerinriktning på S är det vi vinner valet 2014 på? Det är dessutom den politiken som vi förlorade valet 2006 på och som vi nu sitter med genom minskat statligt ägande, avreglerade marknader och ökade klyftor. Borgarna har accelererat denna utveckling något enormt men vem sålde t ex Telia, vem satte igång friskolereformerna och hur väl lyckades vårt politik förhindra dom klyftor som nu växer lavinartat?

Nu tolkar säkert någon mitt inlägg som att jag stödjer Lena Sommestad som partiledare men mig gör det nästan vilket vem det blir. Det viktiga är att politiken som vi för fram fångar människors vardag och att den står för dom ideal som säger att vi värderar så hög. Frihet, solidaritet och jämlikhet stavas dessa ideal och det är ganska lättstavade ord. Frågan är vilket innehåll dessa ges och för mig stavas inte frihet RUT, solidaritet stavas inte avregleringar och jämlikhet stavas inte ökade klyftor. Så skriv in i kravprofilen att nästa partiledare ska kunna stava ordentligt tack.

9 kommentarer:

  1. Att räkna inte krävs förvånar ingen ;)

    SvaraRadera
  2. Helt obegriplig mening Henrik.

    SvaraRadera
  3. Han menar att en politiker ska vara en ekonom.
    Säkert väldigt troligt att herr R räknar ut statsbudgeten själv, eller att det bara är han som gör allt.

    I S är man ett team, inte en person.
    Alla med olika expertiser där alla säger sitt, sedan röstar man och får ETT beslut som ordföranden sedan framför.

    Jag fattar inte varför allt snack är BARA om den personen som framför ett gemensamt beslut, precis som om han/hon gör allt arbete också.
    Vänta lite detta har jag sett på andra ställen, i FÖRETAG.

    Sverige är inget företag och mycket riktigt behöver inte vår nya partiledare inte vara nationalekonom som erkänner att han har illegal städhjälp hemma.

    SvaraRadera
  4. Politiken som S förlorade valet på 2010 var ju om möjligt ännu sämre än politiken som S förlorade valet på 2006.

    Vill S ha någon chans att vinna valet 2014 så krävs det att man attraherar medelklassen och majoriteten av löntagarna. För att lyckas med det bör man bedriva pragmatisk realpolitik, acceptera omtyckta reformer som RUT och akta sig för impopulära fastighetsskatter. Vill S å andra sidan förlora valet 2014 så är det bara att trampa på vänsterut. Där finns det fritt spelutrymme för ideologier och drömmar men inte så mycket väljare!

    SvaraRadera
  5. Vill bara påpeka att enskild förening med många gråhårsmän och - damer
    valt Sommestad som kandidat. Hon är inte enbart de yngres favorit. Jag tillhör dem som inte vill ha Damberg. Där går gränsen för mitt partimedlemskap.

    SvaraRadera
  6. @Daniel - Helt riktigt.

    @P Svensson - Delar inte denna uppfattning.

    @Sossetanten - Kul att höra att även andra stödjer Lena.

    SvaraRadera
  7. @Daniel - Du menar att ekonomer har ensamrätt på att kunna räkna? Det får du gärna utveckla.

    I slutet på 2009 kunde man läsa ett inlägg på s-info som beklagade sig över vad fyra års alliansregering hade ställt till med ... lustigt nog handlade inlägget om skolan! Mona Sahlin gjorde en uträkning om när hon skulle ta över makten som baserade sig på att en nyvald statsminister tillträder dagen efter valet ...

    SvaraRadera
  8. Beklagade sig verkligen någon 2009 på vad FYRA års alliansregering hade ställt till med?

    Jag hoppas inte det var jag för det är ju väldigt tokigt räknat.

    SvaraRadera