tisdag 22 mars 2011

Det blev en smäll på käften trots allt men Östros borde få en kram

Thomas Östros ställer sin plats till förfogande och det tycker jag han gör rätt i. Precis som att Per Nuder blev intimt förknippad med Göran Persson är Östros i princip synonym med Mona Sahlins ekonomiska politik. I avvägningen mellan förnyelse och erfarenhet blir därför Östros ett offer som måste göras. Därmed inte sagt att Östros inte är en stor tillgång rent idépolitiskt för vårt parti och där tror jag vi har mycket att fundera över. Det gäller för övrigt generellt för alla partier och inte bara S.

För generellt sätt är vi dåliga på att ta hand om framträdande företrädare med lång erfarenhet som inte får plats när tiderna förändras och omstruktureringens vindar blåser. Folk med enorm kompetens blir föredettingar, som helst ska hålla tyst, över en natt. Kompetenstappen blir enorma och jag tycker det är mycket problematiskt. Ett lysande exempel på där det fungerat som det borde göra är Lars Stjernkvist. Han var i ropet under många år och när hans tid var kommen som partisekreterare trädde han tillbaka för att några år senare bli Norrköpings starke man. Förhoppningsvis kan Thomas Östros hamna lika rätt som Stjernkvist gjort och kan då bli en enorm tillgång för partiet lokalt men även som bollplank nationellt.

Sen visade det sig att mitt inlägg igår angående käftsmällen var helt rätt. Lena Micko föreslås få den sista platsen i Vu, den som var vigd åt en kvinna, och därmed ser det alltså ut som att Lena Sommestad sidesteppas. Jag har inga synpunkter på Lena Micko men jag tycker det är riktigt illa att valberedningen inte föreslår Lena Sommestad med tanke på hennes roll under dom senaste månadernas turbulens i partiet. Det är bara att beklaga för partiets utveckling.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med. Riktigt tråkigt att Lena Sommestad inte får en plats. Antar att hon i egenskap av att vara en "outsider" inte anses representera någon av alla de intressegrupper som jag antar att man försöker tillfredsställa?

    Förhoppningsvis finns det eller uppfinns någon annan roll i partiledningens närhet ifrån vilken hennes kompetens kan få komma till nytta.

    SvaraRadera
  2. Ja, även jag konstaterade med sorg i hjärtat att Lena Sommestad inte finns med i valberedningens förslag.

    /Eva

    SvaraRadera
  3. Efter den s.k. avtackningen av Östros är jag benägen att hålla med.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article12793537.ab

    SvaraRadera