söndag 6 februari 2011

Tortera någon och tjäna ditt land

Att inte Egypten skulle vara en diktatur har jag svårt att se. Det finns dom som hävdar att landet inte är det men vad man då istället vill kalla stället har jag inte hittat något bra svar på. För att det skulle vara en demokrati är det liksom ingen som heller vill påstå. Som vanligt handlar det om vilka intressen man har. Ligger det i ens intressen att se Egypten som en diktatur ser man den sidan, har man intresse av att Egypten inte är en diktatur har man logiskt motsatt uppfattning.

Därför blir jag lite konfunderad och aningen förvånad när jag läste följande.

Han (Mubarak) har ju "...givit 60 år av sitt liv för att tjäna sitt land " och därför är detta "ett idealiskt läge för honom att visa vägen framåt".

Följande är inte uttalat av någon antidemokratisk ledare i regionen. Det är uttalat av Frank Wisner, president Obamas särskilda sändebud i landet och därmed USA:s officiella röst i sammanhanget.

Att tortyr, fängslande av miljontals människor och riggade val ingick i att tjäna sitt land visste jag inte innan. Men med den utgångspunkten bör även Franco, Pinochet och Saddam ha ansetts tjäna sitt land. En ganska obehaglig inställning om du frågar mig.  

1 kommentar:

  1. Vedervärdigt , men Obamas regim verkar bli ett rejält historiskt stolpskott tyvärr.

    SvaraRadera