måndag 3 januari 2011

Nästa status på Facebook: Jag fick kicken!

Tre personer tvingas sluta på Volvo för att dom skrivit nedsättande statusuppdateringar och negativa kommentarer om företaget på Facebook. Enligt uppgift har statusuppdateringen bestått i att en av männen har benämnt sin arbetsplats som dårhus. Detta tas som intäkt för illojalt beteende och konsekvensen är kicken. Vad dom andra två har skrivit vet jag inte riktigt men jag antar att det är i linje med den kommenterade statusen och därför handlar om sinnestillståndet på den specifika arbetsplatsen.

Och visst är det lite korkat att skriva så om sin arbetsgivare. Att kalla sin arbetsplats för dårhus, om man nu inte arbetar på ett sådant eller driver eget företag och är den ende på arbetsplatsen, är lite osmidigt. Men samtidigt är det ju knappast något större övertramp kan jag tycka och att mena att man är illojal för att man är trött på jobbet en vecka innan semester är att dra lite väl stora växlar på det hela.

Konsekvenserna av denna form av inskränkning i yttrandefriheten, som det faktiskt är att avskeda folk för att dom uttrycker sig på ett visst sätt, är ganska obehagliga. Var går gränsen och i vilka sammanhang måste jag tänka mig för vad jag säger och skriver för att inte riskera att få sparken? Hur många har inte någon gång suttit på en fest och snackat skit, på ett raljant sätt, om sitt jobb? Och för att inte tala om chefen, hur många gånger har man inte sagt något i vredesmod över chefens agerande eller om man vänder på steken, hur många gånger har inte chefen sagt något negativt om dom anställda?

Det hela blir rent absurt. Får jag skriva en insändare och kritisera min arbetsgivare? Frågorna som väcks genom dessa avsked är egentligen skrämmande. Sen kan man givetvis inte acceptera allt men dålig taktkänsla och lite osmidighet måste man väl acceptera inom rimliga gränser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar