måndag 24 januari 2011

Jag ska råda henne att spränga kåken

Det är tur att vi har folk som begriper saker bättre än vad jag gör. Jag började nämligen fundera lite kring varför man raderar en by från jordens yta när jag som tur var började gräva lite i det hela. Och Aftonbladet hade vänligheten att skriva ut det hela på ren svenska:

"Syftet med att förstöra byn ska ha varit att bygga upp den igen." - AB

Men det jag fortfarande inte riktigt kan förstå, trots idoga försök, är varför man liksom måste bomba bort en by helt för att man ska kunna bygga upp den igen. Jag menar som såhär att en kollega till mig gör om sitt badrum men hon nöjer sig ju med att renovera, inte river hon hela kåken bara för att hon vill ha ett nytt badrum? Tycker det hela låter lite konstigt.

Fast jag antar att det är samma logik som råder nu som tidigare när Tokyo och Dresden brandbombades eller när Sydvietnam, Laos och Kambodja bombades sönder och samman. Eller när Serbien och Irak sprängdes i småbitar. Bara bomberna är tillräckligt stora blir det nog jättebra. Tror jag ska råda min kollega att använda ett par kilo trotyl istället för att riva gipsväggarna för hand. Blir nog jättefint sen när det är färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar