tisdag 30 november 2010

Vadå "måste" köpa?

Idag varnar Kronofogden om att många "måste ta lån för att klara sig igenom julen". Detta för att kunna köpa alla julklappar som tydligen "måste" köpas. Hur någon "måste" köpa julklappar har jag lite svårt att begripa. Att man måste betala hyran, att man måste ha mat på bordet och att man måste ha el begriper jag. Men att vi måste köpa julklappar för i snitt nästan 7000 kr per person är lite svårare att ta till sig. Framförallt när några handlar för betydligt mer än 7000 kr och andra knappt handlar nåt. En omfördelning av köpkraften kanske hade varit på sin plats men sånt där ska man ju inte belasta folk med i juletid.

Diskussionen borde egentligen handlar om vilka krav vi har på julen och vad den syftar till. Frågar man släkt och vänner är det "julstämningen", "maten" och att "umgås med nära och kära" som verkar stå högst på listan. Sällan får man svaret att "alla dyra julklappar" är syftet. Visst, kanske av barnen men även dessa värderar julstämningen högt med julgranar, tomtar och lussebullar.

Konsumtionen drivs på av enormt starka intressen. Svensk Handel spår ständigt nya rekord och julskyltningen sätter igång redan i oktober på sina ställen. Helt utan ifrågasättande, helt utan diskussion. Dessutom raljeras det ganska friskt över dom som inte vill anamma denna maniska julrusch. Förra året blev jag själv citerad i Kvällsposten, givetvis i ironiska ordalag, för att jag hade synpunkter på alla lampor som står och bränner el runt om i landet mitt i natten när inte någon ser det hela. Risken är väl stor att det raljeras igen över att jag inte hänger mig till dyra julklappar. Men det får man väl ta, att ha en annan åsikt kan ju betyda att man faktiskt får stå ensam i snålblåsten ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar